Am navigat mult cu timona, si cel putin la fel de mult, cu eche. Imi plac amandoua, si nu sunt vreun fan agresiv al vreuneia. Pe scurt, timona e mai comoda, cu echea simti mai bine barca. Ce inseamna asta? Echea e o prelungire a safranului (pana carmei). Astfel, vei simti mai bine toate fortele care actioneaza asupra barcii – vantul, curentul, valurile si efectul curentului generat de elice, in cazul in care mergi la motor. Hai sa le luam la rand:
- Vantul creaza o presiune in vele. Daca cele doua forte generate de el in cele doua vele ale unui sloop sunt aproximativ egale, barca e echilibrata, si isi pastreaza cursul, chiar daca nu atingem echea sau timona. In cazul in care forta din foc e mai mica decat cea din randa, barca tinde sa vireze spre vant, si invers. Safranul trebuie sa compenseze, asa ca nu va sta cuminte pe centru, ci va avea un anumit unghi cu axul barcii. La timona, ca sa vedem care e unghiul acesta, lipim o banda adeziva pe centru si estimam unghiul, transformand mental miscarea osclanta a safranului in cea rotativa a timonei si tinand seama de factorul de multiplicare a mecanismului. La eche, unghiul acesteia e egal cu cel al safranului. De ce e important? Fiindca, cu cat e mai mare, cu atat va frana mai tare barca. Cum rezolvam? Regland mai bine velele si tertaroland (reducand suprafata uneia), daca e cazul. Cu alte cuvinte, acest unghi ne atrage atentia ca velele nu sunt bine reglate.
- Curentul apei care trece pe langa safran e dat de viteza barcii, curentul apei si, in cazul mersului la motor, curentul generat de elice. Toti acesti factori se compun, si genereaza un curent rezultant. Care, cu cat e mai puternic, si al carui unghi fata de safran e mai mare, genereaza o forta mai mare, pe care o simtim in timona sau eche. Mecanismul unei timone presupune o demultiplicare, ceea ce inseamna ca simtim mai greu aceasta forta. De ce e important sa o simtim? Fiindca atunci cand se modifica viteza sau directia barcii, cel putin una din cele trei forte se modifica si ea, si rezultatul va fi diferit. De exemplu, atunci cand venim la acostare cu curent lateral, cum ar fi pe rauri sau in zone cu maree. Daca ignoram acest curent, riscam sa zgariem barca noastra, si cele din jur. Si, daca nu suntem constienti de el inainte de manevra, s-ar putea sa fim surprinsi de traiectoria pe care se va deplasa barca.
- Ce efect au valurile asupra unei ambarcatiuni? Sa ne imaginam ca vin dintr-un unghi oarecare din dreapta fata. Intai vor devia spre stanga prova barcii, dupa care, ajungand la pupa, vor indrepta barca. In larg, daca tinem carma dreapta, cele doua miscari se compenseaza reciproc oarecum, dar un val din prova abordat frontal ne incetineste, sau chiar opreste miscarea. Daca alegem sa abordam acest val sub un anumit unghi, vom urca mai lin pe el, si barca nu va incetini asa de mult. Bineinteles, pe varful valului, va trebui sa compensam in cealalta directie, ca sa ne pastram cursul. Mai mult, daca valurile frontale incetinesc mult viteza barcii, atunci cand prova e in val, avem alta viteza decat atunci cand valul ajunge la pupa, ceea ce ne va devia de pe curs. Sub ce unghi sa urcam pe val si sub ce unghi sa coboram? Depinde de multi factori si nu exista un raspuns scurt. Dar forta pe care o simtim in carma la urcare si coborare de pe val, o data cu experienta, ne dau acest raspuns. Si aceasta forta e mai mare (si mai evidenta) atunci cand ai eche. De ce e important? In larg vom pierde din viteza, ceea ce, pana la urma nu e important daca nu esti la o regata. Dar atunci cand incerci sa intri pe o intrare ingusta a unui port cu valuri laterale, a simti efectul valului face diferenta dintre a nimeri intrarea sau digul de beton.
- Ce se intampla cand mergem la motor? Elicea genereaza un curent de apa, pe care il trimite in safran. Miscand safranul, orientam acest jet in lateral, ceea ce genereaza rotirea barcii. Cu cat e mai puternic jetul, cu atat barca se roteste mai repede (pe o raza mai mica). Dar daca il rotim prea mult, safranul nu va face dacat sa opreasca jetul de apa, deci nu va mai genera rotirea barcii. De ce e important? In spatii inguste, cum ar fi marinele, vrem sa intoarcem pe o raza cat mai mica, de preferat inferioare distantei pana la celelalte barci acostate. Cum facem, venim incet si acceleram la manevra (rondou), sau venim mai tare, ca sa beneficiem si de efectul de rotire generat de viteza barcii? Iar nu avem un raspuns universal. Cine ni-l da in practica? Tot draga de presiune simtita in eche sau timona. Si ar mai fi ceva. Ne ia o secunda sa miscam echea dintr-un bord in altul, si doua-trei secunde sa facem acelasi lucru cu timona. E important? In majoritatea cazurilor nu, dar la manevre in spatii inguste, sau daca observam tarziu un colt de stanca sau un inotator la prova, s-ar putea sa conteze mult.
Pana acum, n-am vazut pe nimeni sa se incurce la timona dupa ce au invatat cu eche, pe cand invers, da. Si atunci cand stii sa manevrezi un velier cu eche, te descurci si cu o barca cu motor outboard care nu are volan, gen lotcile din delta.
In concluzie, eu cred ca, pentru un timonier experimentat, alegerea e chestie de gust, dar, pentru a invata, o barca cu eche e mai potrivita.